Sök:

Sökresultat:

57 Uppsatser om JAS 39 Gripen - Sida 1 av 4

Svenskt behov av lufttankning? : en jämförandestudie om lufttankning av JAS 39 Gripen i uppgifterna (VA, TI och II)

Bakgrunden till uppsatsen är den internationaliseringen som skett inom det svenska Försvaret. Därförmågan till lufttankning blivit intressant då det som regel används under internationellaflygoperationer.Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om det finns ett behov av lufttankning av JAS 39 Gripen,grundat utifrån de operativa förmågorna i Försvarsmaktens huvuduppgifter. Frågan är om det finns ettsvenskt behov av lufttankning för att lösa tilldelade uppgifter?Metoden som används är dels deskriptiv och dels komparativ. Studien utgår från manöverteorinsgrundelement.

Konstruktion av formkropp pa JAS 39 E/F Gripen

The aim of this work is to develop new conceptual designs for the fairings that are situated between the fin and the rear fuselage on the new version of the JAS 39 Gripen aircraft, called the Gripen E/F. The designs presented should show a profit in the form of lower weight. To achieve weight loss, the possibilities of using other construction materials other than those which are available at Saab today were studied. Therefore, a material survey was carried out in which the market for modern construction materials was studied to get an idea of today?s level of technology.

Modellering av reserv- och nödkraftsystem i JAS 39 Gripen

Simulation is a vital tool during development of JAS 39 Gripen, since money and time can be saved.The Auxiliary and Emergency Power System, AEPS, is a subsystem of the secondary power system in Gripen. It has the function of providing the aircraft with electrical and hydraulical power before activation and after deactivation of the main engine. The system also functions as backup in case of a safety critical problem in the main power supply system. The system basically consists of a control unit and an auxiliary gearbox. The gearbox is driven by an air turbine.

Integration av simuleringsmodeller för bränslesystemet i JAS 39 Gripen

In this final thesis two simulation models have been integrated. The simulation models are models of JAS 39 Gripen?s fuel system, software and hardware. The time consuming and costly work to develop software has made the department of fuel system to build two models in Xmath/Systembuild. The software model also simplifies the comprehension of how the software in the control computer of the fuel system works.

Analys av precision vid fällning av ostyrda vapen från JAS 39 Gripen

Detta examensarbete undersöker avvikelser av nedslagsposition vid fällning av ostyrda vapen från JAS 39 Gripen. Här har endast de störningar från yttre påverkan på bomben då den faller mot marken undersökts. Med yttre påverkan menas icke systemrelaterade störningar, vilket i detta arbete har innefattat variationer av vindhastighet, bombmassa, temperatur, aerodynamisk motståndskoefficient, gravitation, bombens fenvinkel, balkläge och separationshastighet. De vapen som ingår i analysen är tre olika typer från MK80-serien, vilka är fritt fallande så kallade dumb bombs.Dels undersöks de enskilda primärfelen var för sig och dels undersöks den totala påverkan. Eftersom bombfällningar är ytterst resurskrävande finns inte tillräckligt många stickprov från verkliga fällningar att tillgå så för att kunna dra statistiskt korrekta slutsatser har Monte Carlo-simuleringar utförts för att utöka mängden stickprov.

Modellering av manövercylindern för Nosstället på JAS39 Gripen

When models are used to describe physical phenomenon during development or modification of a technical system, it is often possible to reduce both the time needed and the overall development cost. With the use of models it is also possible to investigate the potential of the selected solution, without the need for any expensive details and testrigs. In many cases it is also not possible to test all the aspects regarding the functionality that are desired from the system, without using the complete and final product.In this case a model based approach has been used to optimize the different parameters in the new snubbing mechanism for the Nose Landing Gear Retract Actuator on the JAS39 Gripen.During the simulations, upper and lower boundaries were calculated for the length of the spring and the diameter for the restrictor. The governing constraints were given by the requirements for the retraction time during cold conditions and that the amplitude of the alternating loads in the uplock mechanism were brought to an acceptable level.The most promising results from the simulations were then used in a limited number of trials in the hydraulic rig to verify that the configurations comply with the requirements.The final parameters for the snubbing mechanism were chosen to 35±1mm for the spring and 0.4-0.5 mm diameter for the restrictor..

Design och dimensionering av momentskärmsstativ för provflygning av JAS39 Gripen : Konceptverifiering med hjälp av handberäkningar och FEM

Det här projektet har genomförts på uppdrag av Saab, med syftet att designa och dimensionera ett stativ för infästning av en momentskärm. Denna momentskärm används vid provflygning av JAS39 Gripen för att vid behov upphäva ett okontrollerat tillstånd som kan inträffa vid tester av spinnfall och högalfaflygningar.Det arbete som presenteras i den här rapporten är en del av ett större projekt där målet har varit att ta fram ett stativ. I den här rapporten presenteras analyser som har gjorts dels med handbokslösningar och klassisk hållfasthetslära, dels med FE-programmet Ansys för att kontrollera att det slutgiltiga konceptet uppfyller samtliga givna krav.Vid dimensioneringen har ett iterativt arbetssätt använts, det har byggt på att först ta fram ett grundläggande koncept och sedan förbättra detta under projektets gång. Efter varje iteration har analyser gjorts av resultatet för att verifiera stativets funktion. För att inte påverka flygegenskaperna mer än nödvändigt har det även varit viktigt att minimera stativets vikt.

Bank - En serviceorganisation? En fallstudie av serviceprocessen i Sparbanken Gripen

Att sätta personalen i fokus en modell om att möjliggöra för medarbetare? En fallstudie av Svenska Mässan.

Design och implementering av styrlagar för generisk flygplansmodell

For research purposes Saab has developed a generic mathematical model denoted VEGAS of an aircraft with a configuration similar to JAS 39 Gripen. Today parts of Gripen backup control system are used also for VEGAS making the system subject to both corporate and defense secrecy. The main objective of this master thesis is to design, verify and implement public pitch axis flight control system for VEGAS. Furthermore, simplifications regarding the design process is to be examined. Design of pitch axis flight control system for the entire flight envelope has been carried out.

Hur arbetar banker med CSR? : En jämförelse mellan Handelsbanken & Sparbanken Gripen

I samband med finanskrisen och det ökade intresset för företags samhällsansvar har många större banker kritiserats i media. Bankers verksamhet bygger på allmänhetens förtroende och därför är det viktigt att de arbetar med corporate social responsibility (CSR). CSR kallas på svenska ofta för företagens samhällsansvar och definieras vanligtvis av företagen själva. Det får oss att fundera på hur banker arbetar med CSR. Hur viktigt är CSR för att bankers förtroende ska upprätthållas? Finns det skillnader mellan olika banker och hur de arbetar med CSR?Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två svenska banker arbetar med CSR samt identifiera likheter och/eller olikheter i deras arbete.

Pilotmodeller till flygmekanisk simulator för JAS 39 Gripen

AbstractSAAB has for a long time used user controlled pilot models in ARES. ARES is a simulation tool used in the desktop environment for simulations and calculations of the JAS 39 Gripen fighter and other aircraft. ARES stands for ?Aircraft Rigid body Engineering Simulation?. To work with these pilot models has been both time-consuming and inefficient.

Arrestor Hook för JAS 39 Gripen

SAAB AB är intresserad av att kunna utrusta JAS 39 Gripen med en "Arrestor Hook" då denna typ av nödbromssystem är vanligare i andra flygvapen än det system som svenska flygvapnet använder. Uppgiften var att göra ett konstruktionsförslag av denna "Arrestor Hook" bom och krok för kommande arbete.För att göra detta förslag valdes att dela upp arbetet i fyra steg, faktainsamlig, konceptframtagande, konceptval och bearbetning.Valet av vilka detaljer som skulle ingå i förslaget var böjd bom med med fast krok. På kroken monterades en släpsko för att underlätta fångandet av vajern och att tjäna som den detalj som skyddar kroken från slitage som uppstår mellan "Arrestor Hook" och banbeläggning. För att tillgodose alla krav på rörlighet som behövs på "Arrestor Hook" utrustas den med en leddetalj som ger tvåfrihetsgrader vilket även ger ett mindre moment på konstruktionen när vajern är fångad.Resultatet av den teoretiska analysen av de fyra förslagen visar att alla de uppsatta kraven kan mötas, dock behövs mer utvärdering och tester för att säkerställa detta. Ytterligare litteratur kring tillvägagångssättet att konstruera "Arrestor Hook" bör också tillföras för fortsatt arbete..

Analys och jämförelse av SEAD-förmågorna hos JAS 39 Gripen samt en svensk UCAV år 2015

Syftet med denna uppsats är att jämföra/analysera förmågorna till Suppression of Enemy Air Defences (SEAD) hosJAS 39 och en svensk UCAV år 2015. Årtalet 2015 är valt för att flera bedömare anser att det är först vid dennatidpunkt som en Unmanned Combat Air Vehicle (UCAV) har en utvecklingsnivå som tillåter att de sätts in i SEADuppdrag.I uppsatsen redovisas vilka krav som ställs på en plattforms sensorer och bekämpningsförmåga för attgenomföra ett SEAD-uppdrag mot två utvalda typer av mål. Därefter sker en jämförelse mellan de båda farkosternasförmåga att detektera respektive bekämpa de båda målen. Resultatet visar att JAS 39 som bemannad plattform har enfördel i de fall då operationer är hårt styrda av Rules of Engagement (ROE), särskilt gäller detta vid fredsbevarandeoperationer. Uppsatsen visar även att flygplanradarns förmåga att upptäcka och identifiera markmål är beroende avinförandet av en SAR-mod.

Sparbanken Gripens strategiska allianser-en strävan efter att bli en fullsortimentsbank

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

Modellering av uppdragsberäkningar i JAS 39 Gripen

I JAS 39 Gripen finns funktioner, kallade uppdragsberäkningar, som informerarpiloten om hur mycket bränsle och tid som förväntas gå åt för att slutföra detaktuella flyguppdraget. Uppdragsberäkningsdelen är stor och komplex och genomatt göra en modell av uppdragsberäkningarna kan man enklare simulera och verifieradem innan införandet av en ändring. I detta examensarbete har en modellav koden implementerats i MATLAB/Simulink.Under arbetet har en bränsleberäkningskärna och en accelerationsberäkningsfunktionmodellerats. I samband med modelleringen har modelleringsmetoder utvecklatsför vanligt förekommande dataobjekt och funktionaliteter i koden, såsom variabler,loopar och if-satser. En stor del av arbetet har handlat om validering av modellen mot originalkoden.

1 Nästa sida ->